Δευτέρα 4 Μαρτίου 2013

Κατοικίδια ζώα και καλύτερη ποιότητα ζωής!



Όσοι από εσάς έχουν κατοικίδιο ζώο γνωρίζουν και με το παραπάνω τα πολλαπλά οφέλη ενός ανθρώπου από την αγάπη και την αφοσίωση που λαμβάνει από το ζωάκι του. 
Πέραν όμως από τις υποκειμενικές δηλώσεις των ιδιοκτητών ενός ζώου, έρευνες έχουν δείξει  πως τα κατοικίδια σχετίζονται με αυξημένα επίπεδα αυτοεκτίμησης, καλύτερη καρδιακή λειτουργία και μειωμένα συμπτώματα κατάθλιψης.
Είναι γνωστός ο ανεκτίμητος ρόλος που διαδραματίζουν σε ηλικιωμένους και μοναχικούς ανθρώπους οι οποίοι μέσα από τη φροντίδα του ζώου βρίσκουν ένα ισχυρό κίνητρο για να χαμογελάσουν ξανά και να εγκαταλείψουν για λίγο το κρεβάτι τους  για μια όμορφη βόλτα στο κοντινό πάρκο.
Επιπλέον, νεότερες μελέτες αναφέρουν και τα οφέλη των παιδιών στη συμβίωσή τους με ένα κατοικίδιο. Πιο συγκεκριμένα,  επιβεβαιώνουν ότι η απόκτηση ενός κατοικίδιου ζώου, κυρίως σκύλου ή γάτας, σε μικρή ηλικία μπορεί να ενισχύσει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος  και να συμβάλλει στην καλύτερη αντιμετώπιση των παιδικών αλλεργιών!
 Ένα κατοικίδιο ζώο βέβαια χρειάζεται  καθημερινή φροντίδα και ενασχόληση με τις εκάστοτε ανάγκες του για το υπόλοιπο της ζωής του. Για το λόγο αυτόν η απόφαση απόκτησης του θέλει ιδιαίτερα ώριμη σκέψη και πρέπει να είναι συνειδητή επιλογή.Από την στιγμή της θετικής απόφασης και μετά, ένα τηλεφώνημα στην Ελληνική Φιλοζωική Εταιρεία θα ήταν η καλύτερη λύση αφού υπάρχουν πολλά ζωάκια-θύματα της κρίσης και των ανθρώπινων επιλογών γενικότερα- που περιμένουν μία οικογένεια για να της χαρίσουν όλα όσα περιμένει!!!

Κυριακή 13 Ιανουαρίου 2013

“Η πραγματική τέχνη της μνήμης είναι η τέχνη της προσοχής.” Samuel Johnson

   Τα τελευταία χρόνια, λόγω του αυξανόμενου αριθμού των πασχόντων από άνοια και Αλτζχάιμερ, οι αναφορές στο γνωστικό κομμάτι της μνήμης είναι αρκετά συχνές. Δυστυχώς όμως οι αναφορές αυτές αφορούν μόνο τη λειτουργία της μνήμης στην ενήλικη ζωή, στην ανάκληση των πληροφοριών και στο πόσο σημαντική είναι η έκπτωση της λειτουργία της από μια ηλικία και έπειτα.
   Η μνήμη όμως είναι ένα από τα πιο βασικά και πολύπλοκα γνωστικά εκτελεστικά όργανα του ανθρώπου και η σημαντική της λειτουργία ξεκινά από την προσχολική ακόμα ηλικία.
   Θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς να γνωρίζουν τις δυνατότητες της μνήμης σε κάθε ηλικιακή ομάδα της προσχολικής ηλικίας. Με τον τρόπο αυτό οι προσδοκίες τους θα είναι ρεαλιστικές και ανάλογες με το επίπεδό τους καθώς επίσης θα είναι σε θέση γονείς και εκπαιδευτικοί να εντοπίσουν τυχόν ελλείψεις και δυσκολίες των παιδιών στη μνήμη. Επιπλέον θα είναι αρκετά βοηθητικό και εκπαιδευτικά αποτελεσματικό να χρησιμοποιούνται τα κατάλληλα οπτικά και ακουστικά μέσα ώστε να ενισχυθεί η μνήμη και η διαδικασία της μάθησης σύμφωνα με τις ανάγκες της κάθε ηλικίας

Ας δούμε επιγραμματικά λοιπόν πως διαμορφώνεται η μνήμη στη προσχολική ηλικία:
  • 0-2 ετών
  1. Το παιδί θυμάται το πρόσωπο της μητέρας και των ανθρώπων που βλέπει καθημερινά. 
  2.  Ένα παιδί 3 μηνών μπορεί να θυμάται συγκεκριμένα αντικείμενα και τις ιδιότητες τους για περίπου 1 εβδομάδα μετά.
  3. Μέχρι την ηλικία των 6 μηνών το παιδί μπορεί να εκτελεί μια απλή δραστηριότητα εάν την θυμίζετε συχνά.
  4. Το δεύτερο εξάμηνο της ζωής του το παιδί μπορεί να θυμάται συγκεκριμένες καθημερινές ρουτίνες όπως αυτή του ύπνου, των γευμάτων και του μπάνιου. Επίσης είναι ικανό να θυμάται πρόσωπα και συγκεκριμένες λέξεις. 
  • 2-5 ετών 
  1. Το παιδί μπορεί να θυμηθεί κάτι που έκανε και να το διηγηθεί με απλά λόγια.
  2. Θυμάται συγγενείς και φίλους που δε βλέπει καθημερινά.
  3. Ένα παιδί 3 χρονών μπορεί να θυμάται γεγονότα που έγιναν μέχρι και 18 μήνες πριν.
  • 5- 8 ετών 
  1. Το παιδί είναι σε θέση πλέον να θυμάται τους βασικούς κανόνες ασφαλείας που του βάζει κάποιος ενήλικος.
  2. Μπορεί να θυμάται τη διεύθυνση του και τον αριθμό του τηλεφώνου του.
  3. Μπορεί να θυμηθεί απλούς κανόνες που βάζετε στο σπίτι ή στο διάβασμά του.
  4. Θυμάται μια λίστα από 4-5 δουλειές και πώς να τις κάνει χωρίς τη βοήθεια κάποιου ενήλικου.
   Η μνήμη λοιπόν από την προσχολική ακόμα ηλικία είναι ένα γνωστικό κομμάτι που χρειάζεται εξάσκηση μέσω παιχνιδιών μνήμης, σταυρόλεξων και σπαζοκεφαλιών.
Άλλωστε ας μη ξεχνάμε ότι χωρίς τη μνήμη, η μάθηση, η γνώση και η επικοινωνία θα ήταν αδύνατη.
Καλή εξάσκηση!

 

 
 

Σάββατο 8 Δεκεμβρίου 2012

Χριστούγεννα:Η αγαπημένη γιορτή όλων;;;

Σε λίγες μέρες έχουμε Χριστούγεννα. Στους δρόμους, στα καταστήματα και στα περισσότερα σπίτια τα στολίδια και τα φωτάκια έχουν ήδη πάρει τη θέση τους. Πολλοί είναι αυτοί που ισχυρίζονται πως αυτή η γιορτή είναι η αγαπημένη μικρών και μεγάλων. Είναι όμως...;
Ένας μεγάλος αριθμός ατόμων κάθε χρόνο παραπονιέται πως τα Χριστούγεννα βιώνει αισθήματα θλίψης, απαισιοδοξίας και μελαγχολίας. Οι κυριότεροι παράγοντες που συμβάλλουν στα παραπάνω συναισθήματα είναι οι ακόλουθοι:

  • 1. Η προϋπάρχουσα μοναξιά που νιώθει κάποιος (λόγω χωρισμού ή γενικότερων συνθηκών) επιτείνεται κατά τη διάρκεια των γιορτών διότι έρχεται σε αντίθεση με αυτό το ζεστό και οικογενειακό-χαρούμενο κλίμα των Χριστουγέννων.
  • 2. Η χρόνια ασθένεια ή η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου και οι αναμνήσεις παλαιότερων ευτυχισμένων εορτών επίσης προκαλούν καταθλιπτική διάθεση.
  • 3. Η αγοραστική δύναμη των περισσότερων και τα οικονομικά προβλήματα έρχονται και πάλι στο προσκήνιο αφού δεν μπορούν να αγοράσουν όσα δώρα θα ήθελαν με αποτέλεσμα το άγχος και για το επόμενο έτος και όσα αυτό θα φέρει μαζί του να γίνεται εντονότερο.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να βελτιωθεί η διάθεσή μας στις γιορτές;

  1. Να μην μένουμε μόνοι. Να προσκαλούμε τα πιο αγαπημένα πρόσωπα κοντά μας και να βγαίνουμε έξω.
  2. Σε περίπτωση χρόνιας ασθένειας να ζητάμε τη στήριξη όσων μας αγαπούν, ενώ σε περίπτωση πένθους να μην πιέζουμε τον εαυτό μας να "ξεχάσει" ή να "ξεπεράσει".
  3. Να θυμόμαστε πως τα ομορφότερα πράγματα στη ζωή είναι στιγμές και όχι υλικά αγαθά. Αν καταφέρουμε να περιορίσουμε την καταναλωτική μας μανία, θα νιώσουμε πολύ καλύτερα. 
ΚΑΛΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ!!!

Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2012

Ημερήσιο πρόγραμμα: κι όμως ένα μέσο "ελευθερίας" για το παιδί σας.




Για πολλούς γονείς η λέξη "πρόγραμμα" φέρνει στο νου τους έννοιες όπως δέσμευση, έλλειψη ελευθερίας, αυθορμητισμού και ευελιξίας για το παιδί τους. Φοβούνται ότι μέσω ενός ημερήσιου καθημερινού προγράμματος το παιδί θα αισθανθεί καταπίεση και ότι θα υιοθετήσει το ρόλο ενός "ρομπότ" που απλά θα εκτελεί τις εντολές του προγράμματος.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όλα τα παραπάνω ίσως να έχουν μια βάση σε παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας, παιδιά που οι ανάγκες τους για ελευθερία κινήσεων είναι πρωταρχική. Ας αναλογιστούμε όμως πόσο λειτουργικό και αποτελεσματικό θα ήταν ένα ημερήσιο πρόγραμμα με εικόνες που θα απεικονίζε όλες τις καθημερινές δραστηριότητες του παιδιού, συμπεριλαμβανομένου και τις σχολικές του εργασίες, σε ηλικίες των 5-6 ετών. Τα παιδιά των δύο πρώτων τάξεων του δημοτικού βρίσκονται σε ένα περιβάλλον καινούργιο για αυτά. Βρίσκονται σε μια διαρκή προσπάθεια να κατανοήσουν το καινούργιο τους "κόσμο" και όλα αυτά που αυτός συνεπάγεται: ευθύνες, εργασίες, υποχρεώσεις, καθημερινές κοινωνικές συνδιαλλαγές και ένα περιβάλλον το οποίο δεν μπορούν να ελέγξουν και ίσως τα αποδιοργανώνει. Οι δυσκολίες μελέτης που ίσως παρουσιάζουν τα παιδιά της πρώτης δημοτικού οφείλονται κατά ένα μεγάλο ποσοστό σε δυσκολίες προσαρμογής των παιδιών στη σχολική ρουτίνα και όχι σε μαθησιακές δυσκολίες.
   Μέσω ενός καθημερινού οπτικοποιημένου προγράμματος το μικρό παιδί κατορθώνει να οργανωθεί, να ελέγξει και να προβλέψει το περιβάλλον του και τις δραστηριότητες του, να αποκτήσει αίσθηση του χρόνου και βλέποντας στο πρόγραμμά του και τα διαλείμματα του και τις ώρες του παιχνιδιού που θα έχει μέσα στη μέρα του να αποκτήσει κίνητρο για την ολοκλήρωση της μελέτης του.
   Δε χάνετε τίποτα λοιπόν να καθήσετε μαζί με το παιδί σας κάθε βράδυ και να  φτιάξετε το πρόγραμμα της επόμενης ημέρας. Το παιδί μ' αυτό τον τρόπο να νιώσει ότι παίζει ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση του προγράμματος του και ότι δε θα εκτελεί απλά οδηγίες και εντολές. Αυτή τη διαδικασία δοκιμάστε να την κάνετε κάθε βράδυ έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα της ευελιξίας της αλλαγής των δραστηριοτήτων από μέρα σε μέρα.
   Μη παραλείπετε να συμπεριλαμβάνετε στο ημερήσιο πρόγραμμα του παιδιού σας εικόνες αντιπροσωπευτικές, τόσο για το ίδιο όσο και για τις δραστηριότητες που αυτές θα απεικονίζουν, καθώς επίσης και τα συχνά διαλείμματα ενδιάμεσα των δραστηριοτήτων του. Επιπλέον μετά από μια δύσκολη δραστηριότητα π.χ μετά από το διάβασμα της ορθογραφίας μη παραλείπετε να βάλετε σαν επόμενη δραστηριότητα κάτι ευχάριστο για το παιδί σας όπως να παίξει για 20 λεπτά με το αγαπημένο του παιχνίδι.
   Δοκιμάστε να εισάγετε στη καθημερινότητα του παιδιού ένα οπτικοποιημένο πρόγραμμα και δείτε το σαν μια πολύ καλή ευκαιρία να μοιραστείτε με το παιδί σας τη διαδικασία της διαμόρφωσης του. Ίσως σας εκπλήξει το πόσο πιο ήρεμα θα κυλά η καθημερινότητα και για τους δυο σας από εδώ και πέρα...

Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2012

Οκτώβρης: Ο μήνας του καρκίνου του μαστού.

 Ο Οκτώβρης είναι ο μήνας που παγκοσμίως είναι γνωστός για την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση του καρκίνου του μαστού. Σε όλον τον κόσμο, γίνονται δράσεις που αφορούν στην ενημέρωση των γυναικών σχετικά με την αναγκαιότητα της πρόληψης, τη σημασία της αυτοεξέτασης, μέσω της ψηλάφισης αλλά και τη σημασία που έχει για κάθε γυναίκα η πραγματοποίηση  μαστογραφίας και τεστ Παπ. Οι αριθμοί κάποτε κάνανε λόγο για εξετάσεις σε γυναίκες άνω των 45, ωστόσο, οι ρυθμοί της σύγχρονης ζωής που δεν περιμένουν κανέναν, έχουν ρίξει το όριο κατά πολύ.
 Πλέον, έχει αποδειχτεί ότι η εμφάνιση καρκίνου μπορεί να συμβεί  ακόμη και όταν χαλαρώνουμε από πιεστικές καταστάσεις και όχι μόνο τη στιγμή που τις ζούμε. Για παράδειγμα, γυναίκες που ζουν σε άσχημα οικογενειακά περιβάλλοντα έχουν εμφανίσει καρκίνο, όταν  τελικά κατάφεραν να απομακρυνθούν από αυτά και να ζήσουν μια πιο ήρεμη ζωή.
  Ο μήνας αυτός καλό θα ήταν να αποτελέσει την αρχή για όσες γυναίκες δεν έχουν ασχοληθεί ποτέ με τέτοιου είδους εξετάσεις. Είναι απόλυτα δικαιολογημένη η ψυχολογική επιβάρυνση που προκαλούν οι ιατρικές εξετάσεις και τα ενδεχόμενα αρνητικά αποτελέσματα. Είναι γνωστό, όμως, από την αρχαιότητα ήδη, ότι είναι καλύτερα να προλαμβάνουμε παρά να θεραπεύουμε..
Οπότε, με αφορμή την ενημέρωση για τον καρκίνο του μαστού, ας αφιερώσουμε όλες για τους εαυτούς μας αλλά και για όλες τις γυναίκες που είναι σημαντικές στη ζωή μας λίγο χρόνο για εξετάσεις που μπορεί να αλλάξουν τη ζωή μας.

Κυριακή 21 Οκτωβρίου 2012

Το "τρίτο" πρόσωπο...

Οι περισσότεροι αναζητούν στη σχέση τους την αποκλειστικότητα, τη συντροφικότητα και την αγάπη μέσα από το μοίρασμα συναισθημάτων και εμπειριών που αφορούν τους δυο τους...και μόνο! Υπάρχουν όμως και κάποιες σχέσεις που είναι πιο περίπλοκες, για παράδειγμα σχέσεις στις οποίες ένα άτομο δημιουργεί δεσμό με ένα άλλο άτομο που βρίσκεται ήδη σε μία ακόμη σχέση(παντρεμένο ή μη). Σε αυτά τα τρίγωνα οι ρόλοι του θύματος και του θύτη είναι ασαφείς, μπερδεύονται και αντιστρέφονται συχνά.
Το τρίτο πρόσωπο,στην περίπτωση που γνωρίζει για τη σχέση του συντρόφου του,συμβιβάζεται στην ιδέα πως τον/την μοιράζεται και δεν έχει την αποκλειστικότητα στη ζωή του/της κάτι που σε σχέσεις δυο ατόμων θεωρείται άκρως αφύσικο. Από την άλλη,το άτομο που βρίσκεται ταυτόχρονα σε δύο σχέσεις και δεν αποφασίζει να τερματίσει τη μία από τις δυο, συνηθίζει να χρησιμοποιεί προφάσεις για τους λόγους που του είναι αδύνατο να χωρίσει "εκμεταλλευόμενο" πολλές φορές την υπομονή και τα συναισθήματα του τρίτου προσώπου. Σε τέτοιες καταστάσεις βέβαια, δεν μπορούμε να διακρίνουμε αν το τρίτο πρόσωπο είναι το θύμα ενός ανθρώπου που δεν αποφασίζει να χωρίσει και να του δώσει όσα θα ήθελε ή ο θύτης που παρεμβαίνει σε έναν ήδη υπάρχοντα δεσμό. Ίσως να μην υπάρχει και σωστή απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα,σιγουρά δεν υπάρχει μόνο άσπρο-μαύρο.Ας μην ξεχνάμε πως η κάθε σχέση είναι εντελώς διαφορετική και υπάρχουν τριγωνα στα οποία το τρίτο πρόσωπο δεν γνωρίζει πως ο σύντροφος του έχει ήδη έναν δεσμό ή περιπτώσεις που ο σύντροφος αδυνατεί να πάρει διαζύγιο για ποικίλλους λόγους(οικογενειακούς,προσωπικούς,κοινωνικούς).
Σημασία έχει ο κάθε άνθρωπος να κάνει τις σωστές για εκείνον επιλογές, αυτές που θα τον κάνουν ευτυχισμένο και δεν θα θέσουν σε κίνδυνο τον προσωπικό του κώδικα αξιών και την ψυχική και σωματική του ισορροπία.

Τετάρτη 3 Οκτωβρίου 2012

Τυχερά Παιχνίδια και Εθισμός

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια ιδιαίτερη άνθηση στις επιχειρήσεις που ασχολούνται με τα τυχερά παιχνίδια. Τα μόνα καταστήματα που είναι ακόμη γεμάτα κόσμο είναι τα λεγόμενα προποτζίδικα, που πλέον σου προσφέρουν μια πληθώρα τυχερών παιχνιδιών. Μια τέτοια κοινωνική πραγματικότητα, ωστόσο, δεν πρέπει να λαμβάνεται τόσο αψήφιστα υπόψη.

Τυχερό παιχνίδι. Η σημασία του παιχνιδιού ήταν πάντα κρίσιμη στη ζωή του ανθρώπου. Από τα αρχαία χρόνια το παιχνίδι αποτελεί μέρος της καθημερινότητας και προσφέρει στον άνθρωπο πλειάδα αρετών, όπως είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων, η συνεύρεση με άλλους ανθρώπους, η δημιουργική σκέψη, η ευχαρίστηση κ.α. Η έννοια του τυχερού παιχνιδιού έρχεται να προστεθεί όταν μιλάμε για αστάθμητους παράγοντες που ορίζουν το παιχνίδι, όπως είναι η τύχη. Και πόση ευχαρίστηση μπορεί να προκαλεί στον παίκτη αυτή η ένταση του ρίσκου; Αυτή η ένταση μεταφράζεται στο σώμα μας ως έκκριση αδρεναλίνης, μιας ορμόνης που μας κάνει να νιώθουμε ζωντανοί και ενεργοποιημένοι. Μήπως κάτι τέτοιο δεν επιζητούμε άλλωστε; Έναν λόγο να νιώσουμε χαρούμενοι; Έναν λόγο να αισθανθούμε ζωντανοί; Σκέφτομαι πως σε μια κοινωνικοοικονομική κατάσταση που το άτομο αποκόβεται από όλες εκείνες τις πηγές της ικανοποίησης και της ευχαρίστησης (εργασία, δημιουργία οικογένειας, διαπροσωπικές σχέσεις), γίνεται εύκολα επιρρεπές σε εξαρτήσεις συμπεριφοράς όπως είναι ο τζόγος. Αυτό βέβαια αποτελεί μια υπόθεση, που μέλλεται να αποδειχθεί.
Εθισμός στα τυχερά παιχνίδια.
Καταναγκαστικό παιχνίδι είναι ένας τύπος διαταραχής ελέγχου της παρόρμησης. Οι καταναγκαστικοί παίκτες δεν μπορούν να ελέγξουν την ώθηση τους να παίξουν ακόμη κι ας ξέρουν πως έτσι βλάπτουν τους ίδιους αλλά και την οικογένεια τους.
Η ενασχόληση με τον τζόγο γίνεται εξάρτηση όταν το άτομο σκέφτεται και ασχολείται συνεχώς με τυχερά παιχνίδια. Αυτή η ενασχόληση καθορίζει την διάθεση του και η απομάκρυνση από αυτήν οδηγεί σε στερητικά συμπτώματα.  Ο εξαρτημένος θα βιώσει ευερεθιστότητα, ανηδονία, νευρικότητα, άγχος, καταθλιπτική διάθεση, κρίσεις πανικού, διαταραχές στον ύπνο, πονοκεφάλους και άλλα ψυχοσωματικά συμπτώματα αν απομακρυνθεί από την ενασχόληση με τα τυχερά παιχνίδια.
Οι άνθρωποι με προβλήματα εθισμού στα τυχερά παιχνίδια πολλές φορές δεν αποδέχονται την κατάσταση τους, κάτι που άλλωστε συμβαίνει συχνά στις εξαρτήσεις. Πολλές φορές μπαίνουν στην διαδικασία να κρύψουν αυτό που τους συμβαίνει λέγοντας στους δικούς τους ανθρώπους ψέματα σχετικά με το που ήταν και τι έκαναν. Το πρόβλημα στα χέρια των ειδικών φαίνεται να το φέρνει η οικογένεια, δυστυχώς όταν έχει οικονομικές επιπτώσεις.
Φυσικά δεν πρέπει να αγνοούμε μια τέτοια κατάσταση, η οποία τελικά ξεφεύγει από τα πλαίσια της διασκέδασης και περνάει στην φάση της ασθένειας. Η αναζήτηση βοήθειας σε κάποιον ειδικό κρίνεται απαραίτητη και καλό θα ήταν να συμβεί στα αρχικά στάδια ενασχόλησης ενός ατόμου με τυχερά παιχνίδια. Η οικογένεια του ατόμου καλό είναι να αποτελεί υποστηρικτική βάση για τον ίδιο για να μην αναγκαστεί το άτομο να λέει ψέματα και να μπορούν έπειτα να αντιμετωπίσουν από κοινού μια άσχημη εξέλιξη. Επειδή όμως η πρόληψη είναι η καλύτερη αντιμετώπιση κρίνεται σκόπιμο να επισκεφτεί κάποιος έναν ειδικό ακόμη κι όταν ελάχιστα ασχολείται με τον τζόγο γιατί τα όρια μεταξύ φυσιολογικού παθολογικού δεν είναι πάντα ευδιάκριτα.
Τέλος είναι χρήσιμο να αναφερθεί ότι υπάρχει και λειτουργεί μια παγκόσμια οργάνωση η Gamblers Anonymous στην οποία μπορεί να απευθυνθεί και κάποιος από την Ελλάδα. Ας μην ξεχνάμε ότι¨ η αποδοχή ενός προβλήματος είναι η μισή λύση¨.

Δευτέρα 24 Σεπτεμβρίου 2012

Διαζύγιο γονέων:Τρόποι διαχείρισής του όταν έχετε παιδιά

  Τα τελευταία χρόνια, ο θεσμός του διαζυγίου έχει γίνει τόσο δημοφιλής όσο και εκείνος του γάμου.Πολλά ζευγάρια μετά από χρόνια σχέσης(ή/και συγκατοίκησης) αποφασίζουν να πανρευτούν και να δημιουργήσουν οικογένεια. Τα πράγματα όμως πολλές φορές δεν εξελίσσονται όπως τα φαντάζονταν και δεν είναι λίγοι αυτοί που αποφασίζουν πως το διαζύγιο είναι η σωστότερη λύση.
  Οι λόγοι ποικίλλουν και αφορούν κυρίως τη συγκρουσιακή σχέση του ζευγαριού, διαφυλικές διαφορές, αδυναμία επικοινωνίας και προβλήματα συμπεριφοράς του ενός συζύγου.
Αν το ζευγάρι δεν έχει αποκτήσει παιδιά, τότε μιλάμε για τη διάλυση μιας σχέσης η οποία αφορά δύο ανθρώπους που καλούνται να το αποδεχθούν και να συνεχίσουν χωριστά την πορεία της ζωής τους.
Στην περίπτωση όμως που το ζευγάρι έχει αποκτήσει παιδιά, ο αντίκτυπος του διαζυγίου αφορά όχι μόνο τους γονείς τους αλλά και τα ίδια.Τα παιδιά αγαπούν τη σταθερότητα. Για την ακρίβεια η σταθερότητα και η φροντίδα τους,τους προσφέρουν το ασφαλές περιβάλλον που χρειάζονται για να μεγαλώσουν σωστά.Επομένως,στις όποιες αλλαγές επηρεάζουν τη ζωή τους πρέπει να ενημερώνονται επαρκώς και με ειλικρίνεια ώστε να αποφευχθεί η ρευστότητα που τα συγχύζει και κλονίζει την εμπιστοσύνη τους.
  Ανεξάρτητα από το εξελικτικό στάδιο στο οποίο βρίσκεται το παιδί, έχει την ανάγκη σαφούς και απλής ενημέρωσης για το πώς θα είναι η ζωή του μετά το διαζύγιο.Δηλαδή, καλό θα ήταν όταν αποφασισθεί οριστικά το διαζύγιο, και οι δύο γονείς μαζί να μιλήσουν στα παιδιά και να τους εξηγήσουν πως πλέον δεν θα μένουν όλοι μαζί αλλά θα συνεχίσουν να νοιάζονται και να τα αγαπούν το ίδιο, να πραγματοποιούν μαζί τις δραστηριότητες που έκαναν και παλαιότερα και ότι ο γονέας που δεν θα μένει μαζί τους θα τα βλέπει όσο συχνότερα είναι εφικτό.Θα πρέπει να καταστεί σαφές πως διαλύεται η ερωτική σχέση του ζευγαριού και όχι ολόκληρη η οικογένεια.Κατά συνέπεια, θα συνεχίσουν να υπάρχουν οι κανόνες που ίσχυαν στο σπίτι καθώς και οι δυο γονείς θα βρίσκονται σε επικοινωνία για οτιδήποτε αφορά τα παιδιά και θα είναι δίπλα τους σε όλες τις σημαντικές στιγμές της ζωής τους.Μεγάλη προσοχή απαιτείται στην τήρηση όσων συμφωνήθηκαν όπως επίσης και στην αποφυγή μομφών από τον ένα γονέα στο άλλο. Επιπλέον, θα βοηθούσε πολύ να ενημερωθούν οι συγγενείς και οι δάσκαλοι ώστε να δημιουργήσουν για το παιδί ένα υποστηρικτικό δίκτυο και όχι να συμβάλλουν στο αντίθετο. 

Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2012

Αυτισμός και Αϊνστάιν!



   Γύρω μας άνθρωποι πολλοί, αμέτρητοι, ο καθένας με τη διαφορετικότητα του κινείται στο χώρο εργασίας μας, σε δημόσιους χώρους, στο προσωπικό μας χώρο, σε περιστασιακές συγκυριακές καταστάσεις που προκύπτουν στη καθημερινότητα μας. Άνθρωποι που για κάποιους από αυτούς, μετά από μια συναναστροφή μας μαζί τους, μπορεί να τους αποδώσουμε χαρακτηρισμούς όπως περίεργος, ιδιότροπος, εγωκεντρικός, κοινωνικά αδέξιος, μοναχικός, καθόλου συναισθηματικός, αγενής ή απλά.... ίσως... αυτιστικός.....
   Ο αυτισμός δε περιορίζεται πλέον στην κλασική στερεότυπη εικόνα του παιδιού που κουνιέται μπρος- πίσω, κρατώντας ένα αντικείμενο στο χέρι του,φέρνοντας το πολύ κοντά στο πρόσωπό του και είναι χαμένο στον κόσμο του.... Ο αυτισμός απλά είναι ένας διαφορετικός τρόπος επεξεργασίας των πληροφοριών του "τυπικού" κόσμου μας...Υπάρχουν γύρω μας αρκετοί ενήλικες αυτιστικοί (υψηλής λειτουργικότητας), οι οποίοι έχοντας προβεί στην παιδική τους ηλικία σε εκπαιδευτικές/θεραπευτικές παρεμβάσεις σχετικά με κοινωνικές, γνωστικές και επικοινωνιακές δεξιότητες έχουν καταφέρει να σπουδάζουν, να εργάζονται, να έχουν κάνει οικογένεια και να συναναστρέφονται με τους "τυπικούς" ενήλικες χωρίς τη "ταμπέλα" και το στίγμα του αυτιστικού ανθρώπου.
   Οι διαγνώσεις του αυτισμού ή της αλλιώς διάχυτης αναπτυξιακής διαταραχής σε παιδιά ηλικίας από 2 ετών έως την εφηβεία τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί αισθητά στην Ελλάδα για το λόγο ότι οι γονείς είναι πλέον και στη χώρα μας πιο ενημερωμένοι σχετικά με τα αναπτυξιακά θέματα και περισσότερο απαλλαγμένοι από ταμπού που επικρατούσαν τις παλιότερες εποχές. Κοινωνικά ταμπού που είχαν σαν αποτέλεσμα οι γονείς των παιδιών με αυτισμό, θεωρώντας τα ανίκανα και ανάπηρα, να τα περιορίζουν στους τέσσερις τοίχους του σπιτιού μη έχοντας αποκτήσει ούτε τις βασικές δεξιότητες αυτόνομης διαβίωσης ευτυχώς είναι περιορισμένα πλέον στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας μας.
   Σήμερα η διάγνωση σε πολλές περιπτώσεις γίνεται έγκαιρα, είναι έγκυρη, συνοδεύεται από σωστή, σαφή, αναλυτική ενημέρωση της οικογένειας, από την κατάλληλη συμβουλευτική υποστήριξη της και τον σχεδιασμό της κατάλληλης θεραπευτικής – εκπαιδευτικής παρέμβασης για το παιδί.
   Πλέον, στη χώρα μας, τα ασφαλιστικά ταμεία καλύπτουν έως ένα βαθμό την εκπαίδευση των παιδιών με αυτισμό σε όλο το ηλικιακό τους φάσμα καθώς επίσης υπάρχουν αμέτρητα κέντρα παρέμβασης, μιας παρέμβασης που όσο πιο πρώιμα ξεκινήσει, τόσο μεγαλύτερη βελτίωση και εξέλιξη υπάρχει. Ο αυτισμός δε θεραπεύεται αλλά τα αυτιστικά στοιχεία που παρουσιάζει ένα παιδί στην ηλικία των 3χρονών μπορούν με την κατάλληλη παρέμβαση (λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, αισθητηριακή ολοκλήρωση, ψυχοπαιδαγωγική) να μειωθούν θεαματικά με την πάροδο των χρόνων, τόσο που το αυτιστικό παιδί σας ίσως να μπορεί να εξελιχθεί σ' έναν σύγχρονο Αϊνστάιν!!
  Ο Baron-Cohen από το Πανεπιστήμιο του Cambridge, και ο μαθηματικός Ioan James από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, αξιολόγησαν τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του Νεύτωνα και του Αϊνστάιν για να βρουν αν εκδηλώνουν τα τρία βασικά συμπτώματα του συνδρόμου Asperger (τύπος αυτιμού υψηλής λειτουργικότητας): στερεότυπα ενδιαφέροντα, εμμονική ενασχόληση, δυσκολία στην κοινωνική αλληλεπίδραση και προβλήματα στην επικοινωνία.
   Ο Νεύτωνας φαίνεται να ήταν πιθανόν σύμφωνα με τις περιγραφές πιο κλασσική περίπτωση αυτιστικού ατόμου. Μιλούσε σπάνια, ήταν τόσο απορροφημένος από τη δουλειά του που συχνά ξεχνούσε να φάει, ήταν απρόβλεπτος, άλλοτε μαλθακός, άλλοτε ενεργητικός και συχνά οξύθυμος με τους λίγους φίλους που είχε. 
   Ο Αϊνστάιν, ως παιδί, ήταν κι αυτός απομονωμένος, μοναχικός και επαναλάμβανε ηχολαλικά προτάσεις, μέχρι την ηλικία των 7 ετών. Αργότερα, έγινε ένας περιβόητος ομιλητής αλλά με δυσνόητο, μπερδεμένο, ιδιόρρυθμο λόγο, είχε φίλους, πολυάριθμες σχέσεις, μια ιδιαίτερη σχέση με την γυναίκα του και "εξέφραζε ανοιχτά, χωρίς περιστροφές, την άποψή του για κοινωνικο-πολιτικά ζητήματα μη υπακούοντας σε κοινωνικούς κανόνες".Ο Baron-Cohen πιστεύει ότι και ο Αϊνστάιν παρουσίαζε συμπτώματα του συνδρόμου Asperger, πιο χαρακτηριστικά στην παιδική ηλικία. Ο Baron-Cohen λέει: «Το πάθος, ο έρωτας και η υποστήριξη της δικαιοσύνης μπορεί να εμφανίζονται, ως χαρακτηριστικά στοιχεία των ατόμων με σύνδρομο Asperger. Αυτό που δεν μπορούν οι περισσότεροι άνθρωποι μεσύνδρομο Asperger είναι η αυθόρμητη συζήτηση».
  Υπάρχουν λοιπόν και ερευνητές που μας ωθούν να δούμε το θέμα του αυτισμού λίγο πιο αισιόδοξα. Ας μη ξεχνάμε βέβαια ότι η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση της αισιόδοξης και της απαισιόδοξης παλιάς αντίληψης του αυτισμού!...

Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου 2012

Ας θέσουμε στόχους με «έξυπνο» τρόπο..

Φαίνεται πως κάθε έτος έχει δυο αρχές…… μια αρχή είναι χρονολογικά ορισμένη ως αρχή του έτους, η πρωτοχρονιά…. και μια αρχή που ξεπερνάει τα στενά όρια του χρόνου και συνδέεται με ξεκινήματα άλλου τύπου…. ο Σεπτέμβρης…..

Όλοι μας, μέσα στο δικό του πλαίσιο ο καθένας φυσικά (μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικοί, γονείς, εργαζόμενοι κ.α.), αντιμετωπίζουμε τον Σεπτέμβριο ως μήνα εκκίνησης. Για πολλούς ενδεχομένως να είναι και μήνας αλλαγής…. Είναι ένας μήνας, αναμφισβήτητα, που θέτονται νέοι στόχοι, που επαναπροσδιορίζονται παλαιότεροι και που μπαίνουν σε ρότα υλοποίησης αποφάσεις και σχέδια.
Είναι πολύ όμορφο και ζωογόνο να κάνουμε όνειρα. Τα όνειρα μας, μας κατευθύνουν προς τα εκεί που πιστεύουμε ότι θα γίνουμε ευτυχισμένοι και πλήρεις… μας δείχνουν την πορεία. Αυτό που θα ήταν χρήσιμο σε εμάς είναι να θέσουμε στόχους, εμπνεόμενοι βέβαια από τα όνειρα και τις επιθυμίες μας. Να θέσουμε στόχους-μικρά βήματα προς το όραμα μας.
Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ωστόσο ότι η διαδικασία της στοχοθεσίας είναι πιο περίπλοκη από όσο φανταζόμαστε. Ένας στόχος μας, για να έχει πιθανότητες να επιτευχθεί, θα πρέπει να σχεδιαστεί έτσι ώστε να είναι S.M.A.R.T.!
S= SPECIFIC:  Ο στόχος μας πρέπει να είναι συγκεκριμένος. Χρειάζεται να καταγράψουμε ακριβώς τι είναι αυτό που θέλουμε, τον τρόπο που θα το επιτύχουμε, τον χρόνο που χρειαζόμαστε, αν χρειαζόμαστε βοήθεια από άλλους…..
M=MEASURABLE: Ο στόχος μας πρέπει να είναι μετρήσιμος, δηλαδή πρέπει να ξέρουμε ποιο θα είναι το αποδεικτικό σημείο της επιτυχίας μας, να γνωρίζουμε πότε θα έχουμε κατακτήσει τον στόχο μας.
A=ACHIEVABLE: Ο στόχος μας θα πρέπει να μπορεί να επιτευχθεί σύμφωνα με τους πόρους και τις δυνατότητες που έχουμε στην διάθεση μας. Ανέφικτοι εκ των πραγμάτων στόχοι είναι πολύ πιθανό να μας αποκαρδιώσουν και καλό είναι να μην θέτονται.
R=REALISTIC: Ο στόχος μας θα πρέπει να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, να μπορεί να συμβεί η αλλαγή που περιγράφει.
T=TIME-BOUND: Και τέλος, πρέπει να δηλώνεται το χρονικό πλαίσιο που θέλουμε να ολοκληρωθεί ο στόχος μας, ώστε να είμαστε περισσότεροι δεσμευμένοι και συγκεντρωμένοι σε αυτόν.
Μικρά και σταθερά βήματα μας φέρνουν κοντά στο επιθυμητό και μας πηγαίνουν ένα βήμα παρακάτω. Η ουσία ίσως βρίσκεται στο να ξέρουμε εμείς τι πραγματικά θέλουμε και πώς μπορούμε να το κατακτήσουμε.
¨H Aρχή είναι το Ημισυ του Παντός……¨   

 ΚΑΛΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ!